Van Idee tot Impact: Het Ontwerpen van een Tijdloze Merkidentiteit
(
March 18, 2024
)

Van Idee tot Impact: Het Ontwerpen van een Tijdloze Merkidentiteit

In een wereld waar trends zich sneller ontwikkelen dan je koffie op is, is het voor grafisch vormgevers essentieel om een merkidentiteit te creëren die niet alleen nu, maar ook over tien jaar nog relevant is. Hoe ontwerp je een merk dat de tand des tijds doorstaat? En waar begin je nu eigenlijk?

In een wereld waar trends zich sneller ontwikkelen dan je koffie op is, is het voor grafisch vormgevers essentieel om een merkidentiteit te creëren die niet alleen nu, maar ook over tien jaar nog relevant is. Hoe ontwerp je een merk dat de tand des tijds doorstaat? En waar begin je nu eigenlijk?

De rol van merkstrategie bij het opzetten van je merkidentiteit

Merkstrategie als basis voor je merk zorgt er voor dat je altijd op het juiste pad blijft. Dit begint met een sterke missie en visie die richting geven aan alle merkbeslissingen. Door duidelijke positionering en een goed gedefinieerde doelgroep die aan de hand van uitgebreide personas bepaald kan worden, weet een merk voor wie het er is en hoe het zichzelf wil presenteren. Want wie iedereen wil aanspreken, spreekt niemand aan. Naast een doelgroep zijn er nog een aantal stappen die we kunnen doorlopen voor het bepalen van een ijzersterke basis. Zo kunnen we ook bekijken wat je kernwaarden zijn, wat maakt jou uniek en hoe gaan wij zorgen dat mensen betrokkenheid hebben met jouw merk.

Waarom een merkstrategie ook voor jouw ‘Prima’ lopende merk belangrijk kan zijn

Dus, je merk loopt nu prima? Dat is heel fijn. Maar laten we even praten over waarom je toch een merkstrategie zou moeten overwegen. Want weet je, Gen Z komt eraan. En nee, ze doen niet alleen TikTok-dansjes. Ze schrijven bijvoorbeeld ook artikelen, zoals deze. Ook heeft de nieuwe generatie nieuwe andere meningen over wat er van jouw bedrijf verwacht wordt . Deze generatie verwacht verantwoordelijkheid van bedrijven die er eerst nog niet was en wil betrokken zijn bij merken die hun normen en waarden delen. Kijk maar naar Verkade: tien jaar geleden waren ze de onbetwiste marktleider in chocolade, maar toen kwam Tony’s Chocolonely met hun missie voor slaafvrije chocolade en overrompelde de markt. Nu zijn Tony's kleurrijke repen overal te vinden, terwijl Verkade probeert bij te blijven. En nee, jouw merk hoeft echt niet de wereld te verbeteren, maar ons laten zien dat een bedrijf met passie aan iets werkt naast het verdienen van geld is al genoeg.

Van strategie naar merkidentiteit

Zo, de basis staat. Je doelgroep is bepaald, je missie en visie staan en je kan nu over de daken schreeuwen wat jouw merk anders maakt! En nu wordt het pas echt leuk. We kunnen gaan beginnen aan het bouwen van een sterke merkidentiteit en dit wordt echt een eitje want we kunnen nu heel doelgericht onderzoek doen voor die doelgroep die bepaald is en daar onze kleuren en vormen voor maken. Een merkidentiteit kan alles omvatten en wordt aangepast op jouw behoeften. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een logo, website, Instagram templates en een visitekaartje. Maar misschien zitten jouw klanten helemaal niet op Instagram, want dat hebben we allang bepaald en kunnen we ons gaan focussen op zaken waar we wel je doelgroep mee gaan aanspreken, zoals een krantenadvertentie in de plaatselijke krant.

Conclusie

Als grafisch ontwerper en merkstrateeg help ik je graag om jouw merk future-proof te maken. Ik bied complete trajecten aan waarin we samen werken aan zowel de merkstrategie als de grafische vormgeving. Van het bepalen van je kernwaarden en doelgroep tot het ontwerpen van een opvallend logo en een consistente visuele identiteit – ik sta klaar om je merk naar het volgende niveau te tillen. Laten we samen aan de slag gaan om een merk te creëren dat niet alleen nu, maar ook over tien jaar nog relevant en succesvol is.

Neem contact met me op om te ontdekken hoe we jouw merkstrategie kunnen versterken en jouw merkidentiteit kunnen vormgeven.

Anderhalf jaar Studio Tessa Bosch, tijd voor een update

overtuigd?

Of meer overtuiging nodig?!
Laten we praten!
Laten we praten!